Uwagi ogólne:
- W całej pracy tekst należy wyjustować.
- Należy unikać tzw. wdów i bękartów.
- Stosować twardą spację.
- Nowy rozdział zaczynamy od nowej strony.
- Bibliografia jako rozdział nie jest numerowana.
- Zamieszczone w pracy rysunki muszą mieć odwołania w tekście.
- Zamieszczone w bibliografii pozycje muszą mieć odniesienia w tekście.
- Należy stosować prawidłowe wyliczenia — link, lub inna strona.
- Prac dyplomowych nie pisze się w pierwszej osobie.
Struktura pracy dyplomowej
Część początkowa – obejmującej stronę tytułową dokumentacji, oświadczenie o samodzielnym wykonaniu, recenzje, ew. podziękowania, spis treści.
Streszczenie:
- Streszczenie najlepiej jak jest jednostronicowe, podsumowujące zastosowane metody, wyniki i opisujące najważniejsze wnioski z pracy.
- Nie jest łatwo uwzględnić wszystkie te informacje na jednej stronie. Warto zacząć od podsumowania, które obejmuje najważniejsze elementy pracy, a następnie stopniowo je zredukować usuwając zbędne słowa.
- Nie należy używać skrótów, cytatów lub odniesień bibliograficznych.
- Można wyróżnić dwa typy streszczenia: logiczne i merytoryczne [link].
Wstęp/Wprowadzenie:
- Stanowi krótkie (2-3 stronicowe) wprowadzenie i uzasadnienie wyboru tematu pracy.
- We wstępie należy przedstawić czytelnikowi problematykę zagadnienia ze wskazaniem na problemy np. badawcze, projektowe, technologiczne. W dalszej kolejności wskazać temat, który ma być opracowany.
Cel i zakres pracy:
Zwykle cel i zakres pracy to najkrótszy rozdział lub podrozdział umieszczony we wstępie pracy.
- „Cel pracy” – odpowiada na pytanie: co było oczekiwanym rezultatem pracy ?
- „Zakres pracy” – odpowiada na pytanie: co trzeba było zrobić, aby osiągnąć cel pracy ?
- Prawidłowo ustalony cel pracy powinien być:
- jednoznaczny – zapisany w sposób wykluczający jakąkolwiek jego wieloznaczną interpretację – czyli powinien być sformułowany krótko, ale jednocześnie w sposób wystarczająco szczegółowy,
- weryfikowalny – musi być możliwe określenie stopnia jego osiągnięcia, zaleca się, żeby był sformułowany w sposób mierzalny,
- realistyczny – możliwy do osiągnięcia z uwzględnieniem istniejących ograniczeń czasowych, sprzętowych lub organizacyjnych,
- istotny – ciekawy poznawczo lub użyteczny w praktyce,
- powinien odpowiadać tytułowi pracy.
Część analityczna:
- Jest wprowadzeniem w problematykę, analizą źródeł literaturowych z zakresu badanego zagadnienia, przeglądem możliwych rozwiązań, ich zalet i wad w kontekście postawionego problemu. To przegląd i uzasadnienie wyboru narzędzi (np. pomiarowych, programistycznych, metod obliczeniowych) wykorzystywanych podczas realizacji pracy.
- Przegląd literatury z zakresu badanego zagadnienia nie powinien odbiegać od tematu pracy i ma wykazać, że dyplomant potrafi samodzielnie wybrać źródła.
- Należy przedstawić dotychczasowy stan wiedzy dotyczący podjętego tematu, ocenić różne metody badań, a następnie wskazać wybraną metodykę do rozwiązania postawionego w pracy problemu.
- Należy wykazać się umiejętnością wyszukiwania wiarygodnej wiedzy literaturowej — info w części Dobór źródeł,
- Nie należy tytułować rozdziału: „część analityczna”
Część syntetyczna:
- Stanowi opis przyjętych rozwiązań oraz uzasadnienie ich wyboru.
- Należy przedstawić obiekt badań.
- W przypadku prac, w których prowadzone są obliczenia numeryczne:
- należy przedstawić model matematyczny,
- opisać przyjęte warunki brzegowe, początkowe i warunki rozwiązania,
- przedstawić analizę zbieżności rozwiązania w zależności od liczby elementów.
- Nie należy tytułować rozdziału: „część syntetyczna”
Część weryfikacyjna:
- To część opisująca metodykę i ocenę poprawności przyjętego rozwiązania oraz zestawienie ilościowe najważniejszych rezultatów wraz z wnioskami.
- Przedstaw wyniki w postaci tabel, wykresów, rysunków.
- Należy opisać, co przedstawiają prezentowane wykresy, rysunki itp.
Zakończenie (podsumowanie, wnioski):
- Będącego krótkim podsumowaniem realizacji pracy i rozwiązywanego problemu badawczego. Zakończenie powinno zawierać: prezentację wniosków, odniesienie do poszczególnych rozdziałów pracy, a także wskazanie na ewentualne rekomendowane kierunki dalszych prac nad podjętym zagadnieniem badawczym.
- W zakończeniu należy skonfrontować cel pracy z wnioskami, co pozwoli ustalić w jakim stopniu udało się osiągnąć cel.
Bibliografia:
- Poszczególne pozycje numerowane są w tekście kolejnymi liczbami arabskimi w nawiasach kwadratowych (wg kolejności alfabetycznej lub kolejności wystąpienia w tekście – uzgodnić z promotorem).
- Spis bibliograficzny znajduje się na końcu dokumentacji i stanowi listę uporządkowaną alfabetycznie lub wg kolejności wystąpienia w tekście – uzgodnić z promotorem.
- Bibliografia jako rozdział nie jest numerowana.
Załączniki:
To zbiór materiałów, do których autor odwołuje się w pracy, a które z uwagi na ich obszerność zakłóciłyby przejrzystość wywodu (zdjęcia, specyfikacje oprogramowania i przyrządów pomiarowych, dokładne obliczenia, dane źródłowe, instrukcje instalacji i uruchomienia oprogramowania itp.)
Dobór źródeł
Dobierając i cytując źródła w pracach dyplomowych, należy posługiwać się wiarygodnymi pozycjami.
Pozycje o dobrej wiarygodności to np: książki naukowe, podręczniki akademickie, recenzowane artykuły naukowe, prace doktorskie.
Pozycje o słabej wiarygodności to: Wikipedia, strony www
ŹRÓDŁA:
- BG AGH – e-zasoby – polecany Scopus
- Wirtualna Biblioteka Nauki
- Wyszukiwarki publikacji naukowych: Google Scholar
- Google Book Search
- Największa na świecie baza bibliograficzna – WorldCat
Warto również skorzystać z gotowych narzędzi tj. menadżerów literatury (Mendeley, JabRef itp.).
Opracowano na podstawie: Maciej Sydor: wskazówki dla piszących prace dyplomowe ,2014
Objętość:
Zalecana objętość dokumentacji magisterskiej pracy dyplomowej (wstęp + rozdziały + zakończenie) powinna się zawierać pomiędzy 70 a 120 stron.
Objętość dokumentacji pracy dyplomowej inżynierskiej (wstęp + rozdziały + za-kończenie) powinna się zawierać pomiędzy 30 a 70 stron. Powinna ona zawierać nie mniej niż 4 i nie więcej niż 7 rozdziałów.
Czego unikać ?
- zdań wielokrotnie złożonych,
- sformułowania najbardziej optymalny – jak coś jest optymalne to już nie może być bardziej lub mniej optymalne,
- sformułowania poniższy, powyższy rysunek, tabela, itd. – najlepiej odwołać się do rys. po jego nr
- sformułowania niniejsza praca … – w mojej ocenie mało eleganckie określenie,