Dobre Praktyki

Wytyczne wydziałowe

Uwagi ogólne:

  1. W całej pracy tekst należy wyjustować.
  2. Należy unikać tzw. wdów i bękartów.
  3. Stosować twardą spację.
  4. Nowy rozdział zaczynamy od nowej strony.
  5. Bibliografia jako rozdział nie jest numerowana.
  6. Zamieszczone w pracy rysunki muszą mieć odwołania w tekście.
  7. Zamieszczone w bibliografii pozycje muszą mieć odniesienia w tekście.
  8. Należy stosować prawidłowe wyliczenia — link, lub inna strona.
  9. Prac dyplomowych nie pisze się w pierwszej osobie.

Struktura pracy dyplomowej

Część początkowa – obejmującej stronę tytułową dokumentacji, oświadczenie o samodzielnym wykonaniu, recenzje, ew. podziękowania, spis treści.

Streszczenie:

  1. Streszczenie najlepiej jak jest jednostronicowe, podsumowujące zastosowane metody, wyniki i opisujące najważniejsze wnioski z pracy.
  2. Nie jest łatwo uwzględnić wszystkie te informacje na jednej stronie. Warto zacząć od podsumowania, które obejmuje najważniejsze elementy pracy, a następnie stopniowo je zredukować usuwając zbędne słowa.
  3. Nie należy używać skrótów, cytatów lub odniesień bibliograficznych.
  4. Można wyróżnić dwa typy streszczenia: logiczne i merytoryczne [link].

Wstęp/Wprowadzenie:

  1. Stanowi krótkie (2-3 stronicowe) wprowadzenie i uzasadnienie wyboru tematu pracy.
  2. We wstępie należy przedstawić czytelnikowi problematykę zagadnienia ze wskazaniem na problemy np. badawcze, projektowe, technologiczne. W dalszej kolejności wskazać temat, który ma być opracowany.

Cel i zakres pracy:
Zwykle cel i zakres pracy to najkrótszy rozdział lub podrozdział umieszczony we wstępie pracy.

  1. „Cel pracy” – odpowiada na pytanie: co było oczekiwanym rezultatem pracy ?
  2. „Zakres pracy” – odpowiada na pytanie: co trzeba było zrobić, aby osiągnąć cel pracy ?
  3. Prawidłowo ustalony cel pracy powinien być:
    • jednoznaczny – zapisany w sposób wykluczający jakąkolwiek jego wieloznaczną interpretację – czyli powinien być sformułowany krótko, ale jednocześnie w sposób wystarczająco szczegółowy,
    • weryfikowalny – musi być możliwe określenie stopnia jego osiągnięcia, zaleca się, żeby był sformułowany w sposób mierzalny,
    • realistyczny – możliwy do osiągnięcia z uwzględnieniem istniejących ograniczeń czasowych, sprzętowych lub organizacyjnych,
    • istotny – ciekawy poznawczo lub użyteczny w praktyce,
    • powinien odpowiadać tytułowi pracy.

Część analityczna:

  1. Jest wprowadzeniem w problematykę, analizą źródeł literaturowych z zakresu badanego zagadnienia, przeglądem możliwych rozwiązań, ich zalet i wad w kontekście postawionego problemu. To przegląd i uzasadnienie wyboru narzędzi (np. pomiarowych, programistycznych, metod obliczeniowych) wykorzystywanych podczas realizacji pracy.
  2. Przegląd literatury z zakresu badanego zagadnienia nie powinien odbiegać od tematu pracy i ma wykazać, że dyplomant potrafi samodzielnie wybrać źródła.
  3. Należy przedstawić dotychczasowy stan wiedzy dotyczący podjętego tematu, ocenić różne metody badań, a następnie wskazać wybraną metodykę do rozwiązania postawionego w pracy problemu.
  4. Należy wykazać się umiejętnością wyszukiwania wiarygodnej wiedzy literaturowej — info w części Dobór źródeł,
  5. Nie należy tytułować rozdziału: „część analityczna”

Część syntetyczna:

  1. Stanowi opis przyjętych rozwiązań oraz uzasadnienie ich wyboru.
  2. Należy przedstawić obiekt badań.
  3. W przypadku prac, w których prowadzone są obliczenia numeryczne:
    • należy przedstawić model matematyczny,
    • opisać przyjęte warunki brzegowe, początkowe i warunki rozwiązania,
    • przedstawić analizę zbieżności rozwiązania w zależności od liczby elementów.
  4. Nie należy tytułować rozdziału: „część syntetyczna”

Część weryfikacyjna:

  1. To część opisująca metodykę i ocenę poprawności przyjętego rozwiązania oraz zestawienie ilościowe najważniejszych rezultatów wraz z wnioskami.
  2. Przedstaw wyniki w postaci tabel, wykresów, rysunków.
  3. Należy opisać, co przedstawiają prezentowane wykresy, rysunki itp.

Zakończenie (podsumowanie, wnioski):

  1. Będącego krótkim podsumowaniem realizacji pracy i rozwiązywanego problemu badawczego. Zakończenie powinno zawierać: prezentację wniosków, odniesienie do poszczególnych rozdziałów pracy, a także wskazanie na ewentualne rekomendowane kierunki dalszych prac nad podjętym zagadnieniem badawczym.
  2. W zakończeniu należy skonfrontować cel pracy z wnioskami, co pozwoli ustalić w jakim stopniu udało się osiągnąć cel.

Bibliografia:

  1. Poszczególne pozycje numerowane są w tekście kolejnymi liczbami arabskimi w nawiasach kwadratowych (wg kolejności alfabetycznej lub kolejności wystąpienia w tekście – uzgodnić z promotorem).
  2. Spis bibliograficzny znajduje się na końcu dokumentacji i stanowi listę uporządkowaną alfabetycznie lub wg kolejności wystąpienia w tekście – uzgodnić z promotorem.
  3. Bibliografia jako rozdział nie jest numerowana.

Załączniki:

To zbiór materiałów, do których autor odwołuje się w pracy, a które z uwagi na ich obszerność zakłóciłyby przejrzystość wywodu (zdjęcia, specyfikacje oprogramowania i przyrządów pomiarowych, dokładne obliczenia, dane źródłowe, instrukcje instalacji i uruchomienia oprogramowania itp.)

Dobór źródeł

Dobierając i cytując źródła w pracach dyplomowych, należy posługiwać się wiarygodnymi pozycjami.

Pozycje o dobrej wiarygodności to np: książki naukowe, podręczniki akademickie, recenzowane artykuły naukowe, prace doktorskie.

Pozycje o słabej wiarygodności to: Wikipedia, strony www

ŹRÓDŁA:

  1. BG AGH – e-zasoby – polecany Scopus
  2. Wirtualna Biblioteka Nauki
  3. Wyszukiwarki publikacji naukowych: Google Scholar
  4. Google Book Search
  5. Największa na świecie baza bibliograficzna – WorldCat

Warto również skorzystać z gotowych narzędzi tj. menadżerów literatury (Mendeley, JabRef itp.).

Opracowano na podstawie: Maciej Sydor: wskazówki dla piszących prace dyplomowe ,2014

Objętość:

Zalecana objętość dokumentacji magisterskiej pracy dyplomowej (wstęp + rozdziały + zakończenie) powinna się zawierać pomiędzy 70 a 120 stron.

Objętość dokumentacji pracy dyplomowej inżynierskiej (wstęp + rozdziały + za-kończenie) powinna się zawierać pomiędzy 30 a 70 stron. Powinna ona zawierać nie mniej niż 4 i nie więcej niż 7 rozdziałów.

Czego unikać ?

  • zdań wielokrotnie złożonych,
  • sformułowania najbardziej optymalny – jak coś jest optymalne to już nie może być bardziej lub mniej optymalne,
  • sformułowania poniższy, powyższy rysunek, tabela, itd. – najlepiej odwołać się do rys. po jego nr
  • sformułowania niniejsza praca … – w mojej ocenie mało eleganckie określenie,