·  Chromosom jest to ciąg bitów. Każdy pojedynczy bit jest odpowiednikiem pojedynczego „genu”, np. Kobieta Mężczyzna.

 

·  Operacja krzyżowania polega na losowym przecięciu dwóch chromosomów (ciągów bitów) w jednym punkcie i zamianie podzielonych części między chromosomami. Powstają dwa nowe chromosomy. Ważne jest to ze „dzieci” całkowicie zastępują „rodziców”.

 

11010010

    ↓↑    - krzyżowanie

00100101

      ↓↓   -Powstają dwa nowe osobniki zastępujące rodziców:

11010101

00100010

 

·  Operacja mutacji polega na zamianie na przeciwny losowo wybranego bitu.

 

       - bit mutacji

10010111

10110111 – osobnik po zmutowaniu.

 

·  Selekcja osobników do krzyżowania następuje na drodze losowania.

 

- Metoda koła ruletki, która przydziela prawdopodobieństwa wylosowania każdego osobnika bezpośrednio na podstawie jednej funkcji oceny,

- Ranking liniowy - Selekcja tą metodą jest bardzo podobna do selekcji metodą koła ruletki. Modyfikacja polega jedynie na zmianie funkcji określającej prawdopodobieństwo wyboru danego osobnika. Przed przystąpieniem do tej selekcji należy nadać każdemu z osobników pewną wartość (przystosowanie) zależną od jego położenia na liście posortowanej względem wartości funkcji oceny,

- Turniej - Metoda jest zupełnie różna od powyższych i polega na losowym wyborze z całej populacji kilku osobników (jest to tzw. grupa turniejowa), a później z tej grupy wybierany jest osobnik najlepiej przystosowany i on przepisywany jest do nowo tworzonej populacji. Losowanie grup turniejowych oraz wybieranie z nich najlepszego osobnika należy powtórzyć aż do utworzenia całej nowej populacji.

 

·  Populacja ma stały rozmiar, a w kolejnych cyklach ewolucji wszystkie chromosomy podlegają wymianie na nowe (dzieci całkowicie zastępują rodziców).

 

·  Rozwiązaniem problemu jest najlepiej przystosowany osobnik z ostatniej wygenerowanej populacji. Należy dodać, że musimy z góry określić warunek zatrzymania ewolucji (np. uzyskanie osobnika o wystarczająco dobrych parametrach albo po z góry określonej maksymalnej liczbie iteracji).