Ilona Uryga-Bugajska

Adiunkt
dr inż.
Ilona Uryga-Bugajska

urygabugajska@agh.edu.pl
budynek B3, pokój 305
tel.: +48 12 617 56 39

Absolwentka Wydziału Paliw i Energii Akademii Górniczo-Hutniczej im. Stanisława Staszica w Krakowie. W 2011 roku obroniła pracę doktorską uzyskując stopień doktora (PhD) na Uniwersytecie w Leeds w Wielkiej Brytanii jako laureat prestiżowego stypendium Unii Europejskiej Marie Curie FP6 w Centrum Komputerowej Dynamiki Płynów (Centre of Excellence in Computational Fluid Dynamics). W Leeds kierowała pracą naukowo-badawczą nad spalaniem alternatywnych paliw lotniczych w silnikach samolotowych oraz oceną ich wplywu na emisje do atmosfery gazów cieplarnianych i cząstek stalych. Brała udział w międzynarodowych projektach: Omega – “Aviation in a sustainable world” oraz PARTNER Project 34-Partnership for AiR Transportation Noise and Emissions Reduction, sponsorowanych między innymi przez FAA/NASA/Transport Canada.  

W 2012 roku rozpoczęła pracę jako inżynier R&D w Eminox Ltd, gdzie zajmowała sie analizą CFD systemów oczyszczania spalin (aftertreatment) i wdrażała metody oraz standardy modelowania CFD. Jako starszy inżynier CFD pracowała między innymi nad systemami dla Londynskiej Strefy Ultra Niskiej Emisji (London Ultra Low Emission Zone ULEZ) oraz kluczowych klientów OEM. 

Członek Amerykańskiego Stowarzyszenia Inżynierów Mechaników (American Society of Mechanical Engineers ASME) oraz Brytyjskiego Stowarzyszenia Kobiet w Inżynierii (Women’s Engineering Society WES) 

W grudniu 2020 roku dolączyła jako adiunkt do zespołu ZMiOK. 

Działalność naukowa i doświadczenie przemysłowe: 

Zainteresowania naukowo-badawcze od początku kariery związane są z problemami redukcji emisji spalin i technologią czystego spalania. Dotychczasowa działalność naukowa i badawcza obejmuje następujacy zakres: 

  • Modelowanie CFD spalania w turbinach gazowych z zastosowaniem mechanizmów reakcji chemicznych dla paliw lotniczych (konwencjonalne i alternatywne paliwo lotnicze); weryfikacja i walidacja mechanizmów reakcji chemicznych przy użyciu modeli spalania; 
  • Ocena wyzwań związanych z zastosowaniem alternatywnych paliw lotniczych i potencjalnej redukcji emisji – modele numeryczne CFD i badania eksperymentalne;  
  • Modelowanie kinetyki chemicznej alternatywnego paliwa lotniczego – symulacje w reaktorze i komorze spalania silnika lotniczego (Chemkin PSR /Flamelet); 
  • Modelowanie CFD systemów kontroli oczyszczania spalin silników diesla (aftertreatment) wraz z katalizatorami DOC, DPF oraz SCR – modele w przepływie nieustalonym i ustalonym;  
  • Modelowanie wtrysku i ocena efektywności mieszania i odparowania mocznika w systemach aftertreatment, projektowanie i optymalizacja mieszalników, wtryskiwacze Bosch, Hilite, Albonair; 
    Opracowanie i wdrażanie parametrów oceny pracy systemu oczyszczania spalin – krzywe ciśnieniowe, ocena pracy systemu pod wzgledęm redukcji emisji NOx, ocena współczynnika jednorodności, zmiany temperatury i ocena ryzyka tworzenia się depozytu na mieszalnikach oraz ściankach systemu; 
  • Rekomendacje zmian projektowych i optymalizacja konstrukcji systemów, DoE; 
  • Eksperymentalna analiza emisji spalin z silnika lotniczego oraz silnika diesla;  
  • Analiza za pomocą Skaningowej Mikroskopii Elektronowej (SEM) – pomiar stopnia zadymienia i charakterystyka cząstek stalych paliwa lotniczego, tj. JetA-1, SASOL CTL, Shell GTL, biodiesla i diesla; 
  • Modelowanie rozprzestrzeniania się ognia i dymu w budynkach.  

Lista publikacji:

  1. P. Lobo, L. Rye, P.I. Williams, S. Christie, I. Uryga-Bugajska, C.W. Wilson, D.E. Hagen, P.D. Whitefield, S. Blakey, H. Coe, D., M. Pourkashanian (2012): Impact of Alternative Fuels on Emissions Characteristics of a Gas Turbine Engine – Part I: Gaseous and PM Emissions. Environmental Science and TechnologyVolume 46, Issue 19, 10805-10811. 
  2. L. Rye, P. Lobo, P.I. Williams, I. Uryga-Bugajska, S. Christie, C.W. Wilson, D. Hagen, P. Whitefield, S. Blakey, H. Coe, D. Raper, M. Pourkashanian (2012): Inadequacy of Optical Smoke Measurements for Characterisation of Non-Light Absorbing Particulate Matter Emissions from Gas Turbine Engines, Combustion Science and Technology, Vol. 184, Issue 12, 2068-2083.  
  3. I. Uryga-Bugajska, M. Pourkashanian, D. Borman, C.W. Wilson, E. Catalanotti (2011): Theoretical Investigation of the Performance of Alternative Aviation Fuels in an Aero-Engine Combustion Chamber, Proceedings of the Institution of Mechanical Engineers, Part G, Journal of Aerospace Engineering, Volume 225, Issue 8, 874-885. 
  4. P. Lobo, P. Whitefield, D. Hagen, L. Rye, S. Blakey, C. W. Wilson, P. Williams, S. Christie, D. Raper, I. Uryga-Bugajska, M. Pourkashanian (2011): SAE E31 Methodology Development and Associated PM Emissions Characteristics of Aircraft APUs Burning Conventional and Alternative Aviation Fuels, PARTNER Project 34 Final Report, Partnership for AiR Transportation Noise and Emissions Reduction, An FAA/NASA/Transport Canada – sponsored Center of Excellence. 
  5. I. Uryga-Bugajska, M. Pourkashanian, D. Borman, C.W. Wilson, E. Catalanotti (2009): Theoretical Investigation of the Performance of Alternative Aviation Fuels in an Aero-Engine Combustion Chamber, Proceedings of the CEAS 2009 – European Air and Space Conference – 26-29 October 2009, Manchester, UK. 
  6. M. Pourkashanian, K. Hughes, I. Shafagh, E. Catalanotti, I. Uryga‐Bugajska, C. W. Wilson (2009): Combustion of Alternative Aviation Fuel: Multi‐scale, First‐Principles‐Based Development of Predictive Kinetic Mechanism and its Application to CFD Modelling and System Simulation. Omega Final Report. 
  7. I. Uryga-Bugajska, M. Pourkashanian, D. Borman, E. Catalanotti, L. Ma (2008): Assessment of the Performance of Alternative Aviation Fuel in a Modern Air-Spray Combustor (MAC), Proceedings of IMECE 2008, ASME International Mechanical Engineering Congress & Exposition 2008, October 31 – November 6, 2008, Boston, Massachusetts, USA. 
  8. E. Catalanotti, K. J. Hughes, M. Pourkashanian, I.Uryga-Bugajska, A. Williams (2008): Development of a High Temperature Oxidation Mechanism for Bio-Aviation Fuel, Proceedings of IMECE 2008, ASME International Mechanical Engineering Congress & Exposition 2008, October 31 – November  6, 2008, Boston, Massachusetts, USA. 
  9. M. Pourkashanian, E. Catalanotti, K.J. Hughes, I. Shafagh, I. Uryga-Bugajska, A. Williams and C.W. Wilson (2008): Development of a Detailed Reaction Mechanism for the Oxidation of Bio-Aviation Fuel, Proceedings of the 16th European Biomass Conference & Exhibition, Jun. 2-6, 2008, Valencia, Spain. 
PL_PL